Uznávám. Ani home staging ani vytunění nezní hezky česky. Takže budeme říkat vyzdobení, vyšperkování, načančání.
Asi jsem tomu moc nepomohla, co? :-)
Pojďme k věci.
Co je to home staging?
Odvozeno z anličtiny (jak jinak)
- Home - domov
- Staging - od slova stage = jeviště neboli inscenace.
Dává to smysl? Ještě ne? :-) Ani se nedivím a proto to vysvětlím polopatě. Home staging převzato z angličtiny (jak jinak) znamená vylepšní, vyšperkování, nazdobení, upravení, uklizení domova. Když se někde něco ukazuje, má to vypadat co nejlépe. Jakmile jdeme do divadla či do kostela, také se upravíme. Stejné je to s nemovitostí, kterou chceme předvádět a ukazovat. Musí vypadat skvěle.
Proč je tak užitečný?
Nemovitost musí vypadat na fotkách báječně. Fotky jsou první, co klienti vidí. Fotky prodávají především a nejvíce. Zde je nutné klást vysoké nároky. Nejen na práci fotografa, ale také na to, co fotíme. Klient, kterému se nemovitost zalíbí, přijde rád na prohlídku. Čím více máme zájemců na prohlídce, tím lepší máme vyjednávací pozici a můžeme udělat třeba aukci. První dojem je nejdůležitější. Klientovi trvá 10 sekund než se rozhodne, zda dům chce nebo ne. Musí se v něm cítit dobře a musí se mu líbit. Musí se cítit jako doma.
Co to obnáší?
Někdy stačí pár drobných úprav a vychytávek a jindy je třeba pořádně uklidit a vymalovat. Běžně to probíhá tak, že makléř přijede s autem plným krabic. Vyčaruje dečky, lampičky, deky, přehozy, obrazy, květiny a vykouzlí bydlení jako ze žurnálu, který láká každého kliena k návštěvě. Dokonce se touto činností zabývají specializované firmy, které vylepší nemovitost na klíč.
Ale na fotkách to vypadalo líp :-(
Prezentace musí být pravdivá, nikterak zavádějící. V žádném případě nechceme, aby klienti přišli na prohlídku a byli rozčarování a odcházeli se slovy: "Ale na fotkách to vypadalo líp". To je chyba. Ani home staging se nesmí přehánět.
Dělá home staging každý makléř?
Nedělá, ani nemusí. Zákon mu to neukládá. Každý makléř však nabízí trošku jiný rozsah služeb. Jestli vám byteček zůtulní nebo ne se dozvíte na náběrové schůzce. Dle mého patří alespoň minimální vylepšení interiéru k dnešnímu standardu moderních makléřů a mělo by být zahrnuto v ceně. A většina makléřů alespoň malou úpravu udělá.
Co je to virtuální homestaging?
Vyšší level. Místnost si makléř nafotí, předá odborníkovi, který si pohraje s příslušnými programy a do prázdných místností dodá stolečky, vázičky, lampičky. A naopak vymaže čmouhy na zdi, nebo auto na ulici, které ruší výhled z francouzského okna. Tento způsob prezentace nemovitosti se používá tam, kde je prázdný byt, novostavba pro lepší představu o uspořádání nábytku. Zde je potřeba vždy upozornit klienta, že se jedná o umělé vylepšení domácnosti a ilustraci.
Home staging nás baví a počítejte s tím, že vám s ním v rámci našich služeb pomůžeme.